Jag föll som en fura för de tidlösa, moderna och snygga matseten till bebisar när jag hittade Cink på Instagram i höstas. Jag gillade att de inte var för barnsliga och att de direkt passade in i hemmet som en inredningsdetalj. Att företaget dessutom har en tydlig miljöaspekt och hållbarhetsfaktor genom hela kedjan gör det inte sämre. I min värld med två små barn har Cink tagit matstunderna till högre höjder. Det är ett sant nöje att idag få presentera grundaren bakom Cink och berättelsen kring hur allt startade.

Cink drivs av Elena Holmberg från Höllviken. För nästan exakt ett år sedan registrerade hon företaget och därefter har allt gått i en rasande fart. Från början bestod märket av matset till bebisar och nu står Elena inför en lansering även för de lite större barnen. Redan för två år sedan när Elena började researcha för sin idé hade hon en utgångspunkt kring att miljön skulle ta minsta möjliga skada samt att produkterna skulle vara hållbara.

Elena Holmberg

”Vi jobbar mycket på just denna biten för att kunna kombinera ett företag som bygger på konsumtion utan att det ska vara på bekostnad av miljön.”

Produkterna produceras genom sågspånsresterna som uppstår vid produktion av bambuätpinnar. Även om bambu är en växt som växer otroligt fort och kräver lite bevattning så skördas alltså ingen ny bambu för att ta fram Cinks produkter. Även förpackningarna är tillverkade i återvunnen papp och Elena jobbar aktivt med att ta fram alternativ som inte kräver så mycket material. Utifrån ett hållbarhetsperspektiv vill Elena se att produkterna kan användas för ett bredare segment. Istället för att kasta de tallrikar och skålar som barnen använder under en kort period i livet vill Elena att Cinks skålar ska kunna användas till frukostflingorna eller att de långa barnmatsskedarna kan användas till marmeladburken. Elenas tanke är att servisen ska kunna nyttjas av hela familjen.

Cink bambu servis

Tillverkat av sågspånsrester

Från början var tanken att låta den egna webbshopen vara den största kanalen ut till kunderna. Men intresset för Cink blev större än förväntat och redan innan webbshopen öppnade hade Elena blivit kontaktad av flera återförsäljare över hela världen. Efter bara ett år har Cink distributörer i Australien och Kanada och flera hundra återförsäljare över hela världen. Genom Instagram och genom ett bra kundbemötande har Elena byggt upp sin verksamhet på bara ett år.

”Vi började sälja även till återförsäljare och nu är det via dem vår största inkomst kommer.”

Cink föddes i samma veva som Elena var mammaledig med sin andra son. På en Österlensweekend med två av Elenas vänner började de spåna om vad som saknades på marknaden. Där och då uppkom det första fröet till Cink – de saknade stilrena och enkla serviser till barn. Det är också genom inspiration från Österlens vackra natur som Cinks former och färger kom till. Företaget kom till i kölvattnet av stressen som uppstår av att försöka kombinera familj med karriär i dagens samhälle. Elena arbetade tidigare som butikschef i en klädbutik och började känna sig frustrerad och stressad över att gå tillbaka till arbetet med långa och stressiga dagar och lite tid med barnen. Utifrån den helgen på Österlen såg hon potential i produkten och som hon hoppades skulle slå på marknaden och ge åtminstone tillräckligt med inkomst för att hon en dag skulle kunna få mat på bordet.

”Målet med Cink har aldrig varit att bli framgångsrik utan startades för att jag skulle ha möjligheten att styra över mitt eget liv och min egen tid.”

Ett år av research, att ta fram en design, färg och bestämma material, kontakta fabriker och att till sist våga satsa sina sparade pengar var det första steget i processen. För Elena var det en stor chansning att satsa pengarna som var utan garanti på att hon skulle få tillbaka. Hon beställde 6000 produkter i sin första beställning och efter bara tre månader var allt slutsålt. Med hjälp och stöd av familj och vänner vågade hon satsa vilket hon är glad för idag. Två månader efter att Elena lanserade märket tog hon tjänstledigt i sex månader och sade sedan upp sig och satsade helhjärtat på Cink. Hon har även varit i kontakt med Nyföretagarcentrum i Malmö som gav henne råd kring vilken bolagsform hon skulle välja, samt även information och förberedelser kring Tullverket och Skatteverket eftersom hon importerar sina produkter. Hon har även gått igenom gratiskurserna som Skatteverket erbjuder på sin hemsida och under hela resans gång har hon haft en stor hjälp av de två vännerna som var med när idén kläcktes. Idag har hon en lokal nära sitt hem som fungerar både som lager och kontor och därifrån sköter hon sin verksamhet med Cink. Hon är ensam anställd och sköter således allt ifrån att packa ordrar – både från den egna webbshopen och till återförsäljare. Hon sköter mail och kundservice, produktutveckling, marknadsföring via Instagram samt bokföringen.

Cink finns i fem olika färger inspirerade av Österlen

Elena är en kvinna på 36 år som bor tillsammans med sin sambo Patrik och sönerna Jack 6 år och Dante 3 år. Hon beskriver sig själv som en helt vanlig tjej som ofta blir rastlös och vill testa på nya saker men samtidigt en ganska rädd tjej som har stort behov av trygghet. Hon är duktigt på att påbörja nya projekt men har svårt att föra dem ända in i mål. För henne har Cink blivit en utmaning, hon vill bevisa att hon kan genomföra något fullt ut. Hon gillar att göra saker på sitt sätt och beskriver sig även som en ganska slarvig och oorganiserad kvinna vilket hon ser som en utmaning med att driva eget. Hon har under många år kämpat med stress och ångest. Hon försökte leva upp till sitt arbete som butikschef och samtidigt vara en närvarande mamma. Hon behövde en förändring i sitt liv för att bryta sig ur den negativa spiral som hon var inne i. Hon ville kunna styra över sin egen tid och sitt liv och samtidigt ha ett arbete som var roligt att gå till. Starta eget har för Elena alltid varit en dröm men hon hade tänkt sig inom en helt annan bransch så som ett café eller en bar men helt plötsligt kom hennes kall i livet. Sedan hon startade Cink har hon känt ett otroligt lugn över att äntligen ha hittat rätt och hon hoppas att hon kommer att kunna fortsätta med det livet ut.

Foto: Ulrika Nilen

”Jag är en kreativ person som hatar rutiner så egenföretagarlivet passar mig perfekt.”

Elenas driv kring att starta eget uppkom genom att hon ville ha mer tid för sina barn. När hon byggde upp Cink gjorde hon det när minsta barnet Dante sov sin middagslur samt på kvällarna när barnen hade lagt sig. Elena har aldrig sett något problem med att kombinera företaget med familjelivet eftersom hon bygger upp Cink runt familjen och inte tvärtom. När hon jobbade i butik var hon aldrig hemma före klockan sex samt att hon jobbade varannan helg. Nu är båda barnen på förskola och hon hämtar dem tidigare på dagen och passar då även på att koppla ner arbetet. Hon försöker också ta semester oftare. Sen medger hon att det fortfarande är svårt att vara 100% närvarande med barnen eftersom Cink snurrar i hennes huvud dygnets alla timmar. Hon tror också att hon har haft tur med företaget som har gått bra redan från början och det försöker hon njuta av. Svårigheten med att vara mamma samtidigt som hon driver företag är att hon ibland kan få dåligt samvete för att hon inte hämtar barnen tidigare på förskolan eller att hon inte låter dem vara hemma på loven. Men hon försöker intala sig själv att det är ett riktigt jobb som hon går till och att det är hennes inkomstkälla.

”Bara för att jag trivs med vad jag gör innebär det ju inte att jag är en dålig mamma som ibland prioriterar jobbet.”

Som entreprenör beskriver Elena sig som väldigt oerfaren och att hon lär sig nya saker varje dag. Hon är duktig på att inte stressa upp sig över småsaker utan försöker lösa alla de hinder som dyker upp varje dag. Hennes styrkor är att inte försöka stressa fram något utan jobba för att hon ska kunna leva på sitt företag som ske generera mer frihet snarare än att hon ska bli miljonär. Den inställningen gör också att hon är duktig på att säja nej samt att ta pauser när hon känner att hon behöver det. Att slutföra sina projekt är en sida som Elena fortfarande arbetar med. Hon är duktig på att tänka kreativt och att ha många idéer men behöver bli bättre på att genomföra dem. Hon ser också att hon behöver bli starkare i den ekonomiska biten. Som person är hon mjuk och tycker om personliga relationer.

Foto: Ulrika Nilen

”Jag försöker jobba på att få mer självförtroende och få en mer professionell framtoning, men samtidigt så trivs jag med att driva företaget på mitt vis och jag vill visa andra att man inte måste vara den där typiska affärskvinnan med vassa armbågar för att kunna starta eget.”

Motgångar tar ner Elena men hon har varje gång rest sig upp och löst problemet. Hon säger att hennes livsmotto är att saker och ting löser sig och försöker leva efter det istället för att stressa upp sig. Hon tycker att framgång är när man har lyckats med något man trodde var ouppnåeligt och förknippar det inte med pengar. Det som driver henne är hennes familj och hennes hälsa och som entreprenör vill hon också visa att man kan komma långt även om man inte har världens största självförtroende. Hon menar att man inte behöver ha talang för att lyckas utan ibland kan man komma långt även med en bra idé och hårt arbete. Något som också är viktigt för henne är att skapa ett företag som har så liten negativ inverkan som möjligt på miljön. Det är ett arbete som hon hela tiden reviderar och förbättrar. Det är även viktigt för henne att hon inte glömmer bort målet med varför hon påbörjade den här resan. Därför har karriären inte varit viktig för henne utan det viktiga är att hon hittat något hon trivs med att göra dagligen.

Anpassade för de minsta men passar även hela familjen. Foto: Ulrika Nilen

Elena ser bara fördelar med att driva eget företag. Hon har mer fritid, mer pengar och mindre stress i sin vardag nu jämfört med innan. Hon är fri att lägga upp sina dagar som hon vill. Hon medger att det visserligen kan finnas en osäkerhet med att driva eget och att det kan komma en dag när företaget inte längre går runt. Men det är inget som hon funderar på nu eller väljer att stressa upp sig för. Hon hoppas på att kunna jobba med Cink länge och utveckla det med fler produkter. Hon vill även kunna anställa personal och på sikt delegera ut vissa arbetsuppgifter. Sen har hon en dröm att några månader varje år kunna flytta med familjen till något varmt land och kunna arbeta därifrån. Visionerna som hon har med Cink är att fortsätta förbättra miljöfrågan genom hela företaget. Hon vill utveckla och bredda sortimentet utan att det ska vara på bekostnad på den konsumtionsförstörelse som råder i världen idag.

”Jag vill hellre sätta upp målbilder kring hur jag vill att mitt liv ska se ut snarare än hur framgångsrikt företaget kan bli och hur mycket pengar jag kan tjäna.”

Elena hoppas kunna inspirera andra till att våga ta risker. Hon menar också på att man inte behöver vara en viss typ av kvinna för att lyckas med att starta företag. Man behöver inte vara en expert, en designguru, trendsättare eller ha det bästa självförtroendet för att lyckas. Med väldigt mycket ödmjukhet och stöd och hjälp från andra kommer man långt. Elena har fått hjälp av influencers med marknadsföring, från vänner som har peppat, familjemedlemmar som har stöttat och tröstat till andra egenföretagare som har fungerat som mentor. Hon önskar och hoppas att allt fler kvinnor och framför allt mammor vill starta företag. Kvinnor driver oftast företag på ett annat sätt än männen. Här är det oftast familjen och omtanken på miljön som styr verksamheten medan männen ser framgång som synonymt med pengar. Inte alltid men ofta kan det se ut så.

De tipsen Elena vill ge dig som också vill starta företag är att var inte rädd för att ta chansen. Gör en ordentlig marknadsundersökning och målplan innan du lägger ner massa pengar. Räkna på vad du skulle tycka var ok att förlora i kapital om det inte skulle gå som du hade tänkte dig.

”Jag tömde mitt sparkonto men har fått igen det flera gånger om och hade jag inte vågat satsa de pengarna så hade jag aldrig nått hit.”

Elena avslutar med att hon tror att en plattform där vi delar med oss av våra erfarenheter och resor är ett bra sätt att inspirera. Hon tror också det är viktigt att visa sidor som inte bara är den retuscherade versionen av livet.

Elena Holmberg. Foto: Ulrika Nilen

”Om jag kan visa andra kvinnor att jag är en vanlig, ibland förvirrad, ibland rädd tjej som vågat ta en risk hoppas jag att det kan inspirera andra att göra det samma!”

Det är sannerligen en resa som Elena har gjort med Cink på bara ett års tid. Om du vill inspireras mer av hennes arbete och produkter så tycker jag att du ska besöka hennes webbshop och hennes Instagram.