Hårstyling, hårtrender och hårfärger matas vi dagligen med i sociala medier. Vackra hår och ett vackert yttre är något som vi lockas av. Lägg till vackra bilder som förhöjer skönheten och du har ett lyckat koncept. Men det är en kvinna som har tagit det här konceptet till ännu högre höjder och har på ett sätt revolutionerat hela frisörbranschen. Hon driver Sveriges största hårblogg och inspirerar tusentals varje dag. Ta del av historien bakom framgångarna kring Styleelin och vad framtidsplanerna är.

Styleelin är Sveriges största hårblogg och drivs av 28-åriga Elin Molimenti. Hon bedriver frisörverksamhet och är en av landets mest eftertraktade frisörer och influencer. Elin växte upp i Gävle men har bott i Stockholm sedan hon var 19 år gammal. Hon gick ut frisörgymnasiet 2009 och har sedan dess arbetat med sin passion. Det började med att hon var anställd som frisör några år men tröttnade ganska snabbt på den hierarki som finns inom frisörvärlden samt att hon saknade motivation till att göra kreativa uppgifter som hon inte tyckte var roliga. Att arbetet heller inte var högavlönat gjorde att hon nästan tänkte sluta helt som frisör redan som 22-åring.

 ”Men jag älskade hårfärg, det var min största passion och för att kunna färga hår och arbeta på mitt sätt var jag tvungen att våga – med varken kundkrets eller pengar.”

2013 startade hon en enskild firma och började hyra stol på en salong på Östermalm. Samtidigt startade hon igång sin blogg som hon uppdaterade lite sporadiskt. Hon stod på noll då det inte var tillåtet att ta med sig kunder från sitt tidigare arbete. Hon förstod ganska snabbt att hon då var tvungen att synas i sociala medier och hon tog sin chans att locka nya kunder via sin Instagram och sin blogg. På den tiden var det inte så vanligt men hon vågade för att vinna. Hon hörde av sig till bloggare och erbjöd dem att fixa håret hos henne i utbyte mot att få gratis reklam i deras kanaler. Hon köpte även en kamera på avbetalning för att kunna ta fina bilder till sina sociala medier. I samma veva blev hon headhuntad att börja blogga på Damernas Värld.

Elin Molimenti

Vid 23 års ålder levde Elin sin dröm. Allt hade gått väldigt fort det senaste halvåret. Hon arbetade på salongen sex till sju dagar i veckan med 12-timmarspass varje gång. Däremellan uppdaterade hon sin blogg och sociala medier till sent in på nätterna. Hon lärde sig och utvecklade sin talang för hårfärger genom Youtube samt genom att prova sig fram och gjorde ett så bra arbete hon kunde med varje kund. Knappt ett år senare hade hennes blogg blivit så stor att hon var helt fullbokad i två år framöver.

”Jag älskade varje sekund av att bli uppskattad på sociala medier och att mina kunder blev nöjda.”

I ungefär 1,5 år arbetade Elin på i det här tempot med långa dagar på salongen och många uppdateringar i sociala medier. Men en dag kollapsade hon på salongen mitt framför en kund. Diagnosen var utbrändhet och Elin fick sätta sitt liv på paus i några månader. Hon åkte till Thailand för att vila upp sig. Hon behövde också lägga upp en ny plan för att kunna komma tillbaka till arbetet utan att det skulle bli på bekostnad av hennes hälsa. Efter ett tag började hon arbeta igen men har fått lägga om sin livsstil till att varje dag planera för att inte stressen ska stiga i kroppen. Den här resan har lärt henne vilka begränsningar hon har men också hur hon ska bemästra dem. År 2015 omvandlade hon sitt företag till ett aktiebolag och är fortfarande en av Sveriges mest eftertraktade frisörer och driver Sveriges största hårblogg.

Elin bor i Stockholm tillsammans med sin man och stöttepelare André och deras två hundar. Hon är en principfast, envis och utvecklingssökande kvinna med ett stort driv. Det är hennes styrkor tillsammans med att alltid vilja göra henne själv nöjd genom att göra både kunder och läsare nöjda. Hennes svagheter är att hon är rädd för förändringar och för att misslyckas och hon tar väldigt hårt på motgångar. Hon försöker arbeta med sina motgångar och att omvända dem till framgång. Ibland försöker hon bara intala sig själv att saker och ting inte alltid blir som man har tänkt sig. Dock tycker hon att det är viktigt att det ibland går dåligt för att hon bättre ska uppskatta och förstå känslan när allt går bra. Hon tror på att motgångar är nyckeln till att lyckas. Framgång för Elin är att hon är lycklig i det hon gör. Att kunna göra det hon är bra på och förvalta det till ett företag och få chansen att tjäna pengar på det som får henne att må bra.

”Frihet är också ett ord som jag förknippar med framgång, att man själv kan lägga upp ett helt yrkesliv på sina drömmar.”

Elin vill hellre kalla sig egen företagare och inspiratör snarare än entreprenör då hon tycker att det är lika vanligt att starta företag idag som att ha en anställning. Som egen företagare vill Elin hela tiden utvecklas i henne själv för det har hon märkt även utvecklar bolaget. Det som driver henne är mycket relationer, människor och erfarenheter av olika slag. Hon är en kreativ person som går sin egen väg. Hon tror på sig själv och tror alltid att hennes sätt är det bästa. Hon använder både sina egna och andras livserfarenheter för att förändra och utveckla sig själv.

”Skapa det du vill, på vilket sätt du vill men bara resultatet blir bra.”

Elin är ingen person som passar att vara anställd och är enormt glad att det finns olika vägar att arbeta på som passar olika typer av personligheter. Hennes företag och karriär är således viktig för henne. Hon är uppvuxen med föräldrar som jobbar väldigt hårt och att det genom hårt arbete också medför möjligheter. Det tankesättet ihop med den frihet och den känsla av att allt är möjligt är viktig för Elin när det kommer till hennes karriär. Dock har hon stött på många kommentarer kring att hon är en ung kvinna som driver företag. Hon har alltid fått försvara det hon har gjort och det har även blivit hennes drivkraft till att lyckas. Hon ser mest fördelar med att driva eget företag men de nackdelar hon nämner är att det kan vara svårt att skilja på privatliv och arbete. Hon menar att hon aldrig känner sig helt ledig eller känner den där fredagskänslan som så många har när de stämplar ut från sina arbeten en fredagseftermiddag. Men enligt Elin överväger alla fördelarna de nackdelar som finns.

Elins framtidsdrömmar och visioner är att hon vill starta ett nytt bolag och släppa fram sin egna hårvårdslinje. Hon vill väva samman alla sina år inom frisöryrket och influencer och förändra synen på att se på hårvård. Hon tror att bloggar och sociala medier kommer att mättas och vill hitta andra sätt genom gemenskap och erfarenhet för att få ut sina kunskaper. Hon kommer dock alltid att färga hår, eftersom det ligger henne så varmt om hjärtat samt att hon alltid känner ett lyckorus när hon får hjälpa andra till ett finare hår.

”Jag ser mig arbeta med mitt nya varumärke och producera bra hårvård genom hela livet.”

Det som inspirerar Elin är andra människor, erfarenheter och den personliga utveckling som händer med åren. För Elin har det alltid varit viktigt i hennes sociala medier att hennes följare får följa henne genom hela livet. Hon vill också förmedla att våga satsa samt arbeta hårt och strunta i vad andra tycker. Hon kämpar varje dag med att inte försöka vara som alla andra och försöker att inte nå ett perfekt liv utåt då hon tycker det är väldigt oinspirerande både för henne själv och för de som följer henne. Hon hoppas i framtiden att man kommer gå ihop och tillsammans skapa bolag. Hon har en rädsla för att det är så många företag som startas att det slut inte finns några unika idéer kvar. Samtidigt är hon imponerad över att det går att göra business på nästan vad som helst och lyckas med det.

De tips som Elin vill ge dig som gärna vill starta eget företag är att du måste tycka det är roligt och att du tror på din grej. Det är också viktigt att inte känna ett misslyckande om företaget inte går som du har tänkt dig från början. Första året kan vara kämpigt och du kommer få offra mycket och kanske göra saker som du inte är bekväm med men fortsätt kämpa. Skriv ner dina delmål, en bra plan och ha kul. Hon vill även förmedla att du ska släppa ditt ego och visa en stor dos av vänlighet för då kommer du långt. Hon tror också att vi kan inspirera fler kvinnor genom att lyfta fram andra framgångsrika kvinnor och mammor. Att vi fortsätter att inspirera genom att höra andras historier då kan fler våga ta steget.

 ”Det tror jag är anledningen till att fler kvinnor startar företag och växer på sociala medier för att man kan känna igen sig i andra och därav gå sin egen väg.”

Vill du veta mer om Elin och se mer av hennes kreativa arbete och inspireras av henne rekommenderar jag dig att följa hennes blogg och Instagram.