Att få barn är livets gåva. Allt kretsar kring det lilla livet och man vill föreviga varje stund. Ett modernt, tidlöst och stilrent sätt att föreviga ditt barn är att handla en födelsetavla från The Birth Poster. Det påminner dig om hur litet ditt barn var första gången ni träffades och är i skala 1:1. Det här är storyn bakom The Birth Poster och paret som driver bolaget.

Evelina Westman driver tillsammans med sin man Gustav bolaget The Birth Poster som är en internationell succé. I den här presentationen kommer framgångarna kring The Birth Poster att berättas men paret driver även ytterligare ett företag inom barnbranschen som heter Schmeck.

The Birth Poster startades 2013 och säljer personlig konst till barnfamiljer. Postern går att översätta till över 25 olika språk och har idag sålt till över 60 länder i hela världen. Idén till företaget myntades av dem båda. Gustav hade länge haft en idé om att en bebis skulle få plats på en posterstorlek i standardformatet 50×70 cm. Han har en bakgrund inom reklambranchen och ville testa idén tillsammans med Evelina som hade en illustratörsutbildning från Bergs School of Communication med sig i bagaget. Evelina däremot hade precis kommit ut i arbetslivet, med en examen i Master in Business and Economics från Stockholms Universitet, och ville vidare inom ett annat arbetsområde. Efter några månader hade Evelina tagit fram en bebisillustration som hon kände sig nöjd med. De byggde upp en hemsida och eftersom de hade kunskapen själva gick det väldigt fort från idé till lanserad hemsida. Redan efter några dagar kom den första beställningen in och de återinvesterade allt i Facebook-annonser. De skickade även ut gratisexemplar till olika influencers och bloggare mot att de delade The Birth Poster (som då hette Personlig födelsetavla) i sina sociala medier. De var lönsamma från första dagen då de producerar on-demand och bygger inte lager. Eftersom de kunde sköta hela uppbyggnaden av företaget själva var den enda hjälpen de behövde ett tryckeri.

”Gubbarna på tryckeriet skrattade åt oss när vi första gången frågade om de skulle vilja trycka några bebisposters åt oss. Men ganska snabbt fick vi revansch när de fick stå och trycka bebisposters hela dagarna.”

Från början riktade de in sig enbart på den svenska marknaden men bolaget växte fort och på bara ett år kunde både Evelina och Gustav säga upp sig och arbeta 100% med The Birth Poster. En internationell lansering påbörjades och därefter har företaget vuxit varje år. Den tredje största marknaden är Australien så under 2015 åkte de ner till Melbourne och Sydney under två månader och arbetade samt ställde ut på olika mässor.

Evelina och Gustav med sonen Uno

2017 anställdes den första medarbetaren och idag är de totalt tre anställda som arbetar heltid för The Birth Poster. De har dessutom en praktikant från Medieinstitutet som arbetar med webbanalystik. Framtidsplanerna för The Birth Poster är att bli en samlingsplats med personliga produkter för nyblivna barnfamiljer. Idag söker de också ytterligare en medarbetare som ska arbeta heltid i företaget samt även två praktikanter inom social media. Företaget omsatte 2017 ca 17 milj kr.

Evelina är illustratören bakom företagets samtliga illustrationer. Hennes utbildningar har passat sig väl till verksamheten för posters och hon kan även luta sig tillbaka på kunskaperna hon fått med sig från universitetet kring hur man bedriver ett företag. Hon är uppvuxen i Segeltorp utanför Stockholm tillsammans med tre systrar, sin mamma och styvfar. Även Gustav växte upp i Segeltorp. De gifte sig 2015 och har sonen Uno som är född 2016. Han brukar få ställa upp på mycket foton till de olika produkterna. Paret väntar även ytterligare ett barn som beräknas komma i början på mars 2019.

Från uppväxten har Evelina fått mig sig en hel del företagande. Att växa upp i en miljö där alla familjemedlemmar driver eget företag tror hon har påverkat henne att också vilja driva företag.

”Jag ser inte på företagande som en så stor och allvarlig grej. Misslyckas man testar man nya vägar.”

Att driva företag och samtidigt vara mamma är inte alltid det lättaste anser Evelina. Hon försöker koppla bort företaget så gott det går när hon är med Uno och familjen. Det är lätt att känna sig otillräcklig under småbarnstiden men hon försöker bli bättre på att jobba när hon jobbar och vara mamma när hon ska vara mamma. När hon var mammaledig med Uno tog hon fram alla produkter (en hel klädkollektion) som de säljer i företaget Schmeck. Med hjälp av Youtube och gott snacks till Uno kunde hon kombinera produktutvecklingen i Schmeck och samtidigt vara hemma med Uno. Men det är något hon ångrar lite idag. Det första året går så fort och hon tycker egentligen att man ska ta vara på den korta tiden när barnen är så små. Det är något hon vill ändra på nu när nummer två i syskonskaran kommer.

Som person är Evelina en tävlingsinriktad och driven kvinna. Hon är den orädda entreprenören som gärna hoppar på nya projekt hela tiden. Hon älskar att skapa och bygga varumärken och det som driver henne är alla kunder som tycker det är värt att köpa det hon har skapat. Hennes styrkor ligger i att ha ett övergripande perspektiv och att blicka framåt. Hon har lätt för att se vad som behöver göras men gräver inte ner sig lika noga i detaljer. Hon brinner för skapandet gällande både produkter och hur de presenteras. Alla plåtningar gör paret själva. Att möta motgångar tycker Evelina är svårt, men hon försöker tänka på nästa dag och hoppas på att den blir bättre. Framgång för Evelina är att se sitt företag växa dynamiskt och bli större.

 ”Framgång för mig är också att ha väl fungerande relationer och mycket kärlek i mitt liv.”

När Evelina tänker på sin karriär och hennes arbete så känner hon att hon går till något som är hennes största intresse. För henne är det värt allt att ha den friheten samt att arbeta tillsammans med hennes man (hennes bästa vän), vilket är unikt i sig. Hennes liv är uppbyggt mycket kring företagen de driver tillsammans. Den stora utmaningen i livet är att lyckas fokusera på en sak i taget. Som att släppa företaget när hon är mamma och vice versa att släppa mammarollen när hon är på arbetet. Likväl som att det är fantastiskt att få arbeta tillsammans med Gustav så kan det även bli rörigt. En tredjedel av arbetsstyrkan försvinner varje gång det är hämtning på förskolan eller annan frånvaro som gäller sonen. När det kommer till semester och ledigheter så kan eget företag också bli en nackdel. Det finns ingen i ens ställe som kan driva företaget vidare och lösa problem som uppkommer. Evelina poängterar ändå att fördelarna väger över. Friheten samt att äga frågan; när, var, hur gör valet enkelt att driva företag framför att vara anställd. Hon har heller inte stött på några problem gällande att vara kvinna och entreprenör, men däremot upplevt att problem med könsrollen var större när hon var anställd inom finansbranschen. Målet är att fortsätta vara egenföretagare resten av livet.

Evelina Westman

Evelina inspireras av andra företag och hur de arbetar. Hon försöker lära sig av andra och sedan vända blicken mot sitt egna företag och skapa en egen strategi. Andra saker som inspirerar henne är konst och inredning. Det hon vill sända ut till andra kvinnor och mammor som vill driva företag är att det går alldeles utmärkt att vara egenföretagare samtidigt som man är mamma. Det är helt ok att älska sitt arbete och inte enbart gå in i en mammaroll. Hon menar att hårt arbete lönar sig. Man behöver inte vara entreprenör från början, men man behöver ta steget. Resten kan man lära sig allteftersom problemen uppstår. Evelina menar också att det har blivit mer och mer accepterat att ta hjälp hemma i form av städning, barnvakt o.s.v. Tittar man tillbaka på kvinnors roll i hemmet över generationer så är detta en väldigt positiv utveckling.  De tipsen hon vill ge är att strunta i alla debatter kring hur man ska vara som mamma gällande exempelvis skärmtid, socker och amning. Likaså om man inte har barn så ska man inte bry sig om alla åsikter om hur kvinnor ska och inte ska vara som florerar till höger och vänster. Lyssna istället på dig själv. Hon tipsar också om vikten av att nätverka och bredda sitt kontaktnät. Genom att dela med sig av erfarenheter och historier tror Evelina att det kan inspirera fler kvinnor att vilja följa sin dröm till att starta eget företag.

 ”Wow. Framtidens kvinnor. Jag får rysningar när jag tänker på det!”

 

Vill du inspireras mer kring succén The Birth Poster och Evelinas och Gustavs andra företag Schmeck – följ dem på Instagram samt kika mer på produkterna via deras hemsidor.