Elegant, tidlöst och hållbart mode är de attribut som beskriver Pillowtalk på bästa sätt. När jag hittade företaget via deras Instagramkonto blev jag genast förälskad i produkterna. De sätter verkligen vardagslyx i en ny dimension. Här berättas historien om hur Pillowtalk startade och grundarna bakom företaget.

Från början startade företaget att sälja sängkläder, därav namnet Pillowtalk. Kvinnorna bakom företaget är Filippa Johansson och Karin Ramberg, där den sistnämnda har deltagit i intervjun. De är båda grundarna och delägare i Pillowtalk. Företaget registrerades i slutet av 2013 och den egna webbshopen öppnades i maj 2014. Då arbetade de kvar på sina respektive arbeten innan de i oktober samma år satsade fullt ut på Pillowtalk och sade upp sig. Affärsidén kom genom Karins arbete på SAS. Hon hade i många år varit mycket i Asien och köpt sängkläder av egyptisk bomull.

 ”Jag såg att det fanns en lucka för att sälja sängkläder i egyptisk bomull i Sverige till ett bättre pris än vad som fanns på marknaden.”

Produkterna som säljs via webbshopen är bäddset av egyptisk bomull samt plagg av kashmir. Att kashmiren kom in i företaget var mer en slump. Karin och Filippa ville egentligen köpa kashmir till sig själva och frågade sin leverantör av den egyptiska bomullen om de visste vart de kunde köpa kashmir. De föll direkt för den fina kashmiren av hög kvalitet och kunde inte låta bli att prova produkten i företaget. Pillowtalks produkter säljs inte bara via den egna webbshopen utan de har även återförsäljare. De kommer fortsätta arbeta med återförsäljare även om det är den egna shopen som är bärande i företaget. Visionen är att företaget ska vara lönsamt i det lite mer exklusiva segmentet. Kollektionerna som de tar fram är klassiska med ett inslag av dagens trender. De är också noga med att produkterna ska vara hållbara, ända från ullen från geten till bomullen som växer på vår jord.

Cape i Kashmir

När de startade företaget registrerade de direkt ett aktiebolag samt domänen till deras hemsida och webbshop. Både bolagsverket och patent- och registreringsverket har de varit i kontakt med för att kunna starta igång Pillowtalk. Karin minns att det var många turer och olika saker som skulle komma på plats innan företaget var igång. De har haft mycket hjälp av Karins man som är advokat. De har trevat sig fram och lärt sig väldigt mycket på vägen.

”Vi kunde inget om att driva eget företag när vi startade men vi är envisa, nyfikna och drivna.”

Idag har de inga anställda, förutom dem själva. De har provat ta in ytterligare en delägare men det var svårt att få det att fungera, så Pillowtalk är tillbaka med Filippa och Karin som ensamma ägare och anställda. De föredrar att köpa in konsulttjänster istället som avlastar. Dock kan de i framtiden tänka sig att anställa någon som sköter driften i butiken i Viken. På kort tid med hjälp av Filippas och Karins erfarenheter har de fått Pillowtalk att etablera sig bra i Sverige och de fortsätter resan att positionera sig ytterligare.

Filippa Johansson & Karin Ramberg

Lite mer om Karin är att hon är en energisk och nyfiken kvinna på 57 år. Hon har egenskaper som uthållighet och har ett positivt synsätt. Hon gillar utmaningar och sport och har ett driv som hela tiden får henne att vilja lära sig och ta sin an flera nya saker. Hon har tidigare arbetat på resebyrå i flera år, vidare har hon varit anställd på SAS i 27 år och samtidigt drivit ett inredningsföretag vid sedan av under några år.

”Jag har haft eget företag tidigare och drivs av tanken att få bestämma själv.”

Att ha friheten att bestämma själv när hon ska arbeta samt att hon kan välja att arbeta från vilka platser hon vill är något som passar Karin bra. Hon har under många år arbetat under ett toppstyrt företag och ser idag så många fler fördelar att kunna styra sin egen tid. Hon är även mamma till tre vuxna, utflugna söner och gift sedan 27 år tillbaka så när Pillowtalk startades blev det hennes nya lilla baby. Hennes roll i företaget är framförallt arbete med de kreativa delarna samt marknad.

När det kommer till framgångar och motgångar är det faktorer som för Karin berikar livet. Självklart har de målet inställt på att lyckas och att en dag kunna sälja företaget vidare. Hon har inte stött på några problem att driva företag för att hon är kvinna, förutom en gång när en kinesisk kvinnlig leverantör trodde att Pillowtalk var en hobby. Men det drev Karin bara ännu mer och ville bevisa att så inte var fallet. Dock kan hon ibland känna att motgångarna kan bli på ett personligt plan. Det kan såklart kännas tungt, men hon har viljan och drivet tillsammans med Filippa att vända motgångarna till något positivt.

Det Karin inspireras av är människor i hennes omgivning, resor, magasin, Instagram och Pinterest. Hon vill förmedla ett enkelt och stilrent mode som är genomtänkt och hållbart. Som kvinna, entreprenör och egen företagare vill Karin ge dig som också är intresserad av att starta företag lite tips. Hon menar att eget företagande är fullt av motgångar men det kommer alltid positiva vindar som gör att man glömmer det som är tungt och jobbigt. Hon menar att du inte ska ge upp om du har en dröm. Tro på dig själv och sätt olyckskorparna åt sidan. Något som gör det enklare när motgångarna kommer är att du arbetar med något som du tror på till 100%. Hon poängterar också vikten av att synas och att nätverka. Hon ser positivt på framtiden och tror att vi bara har nått toppen av isberget av kommande kvinnliga entreprenörer.

”Kvinnor har en förmåga att strida lite mer, hjälpa varandra och lyssna.”

 

Följ Pillowtalk på Instagram och besök Karin och Filippas hemsida för mer inspiration.