Barnrum är något av det roligaste som finns att inreda tycker jag. Det är mysigt att gå och pyssla och ställa i ordning barnens saker i deras rum. Men det är samtidigt ibland svårt att få till den där röda tråden, att allt stämmer, att det blir ett mysigt och lekfullt rum på samma gång. Därför är det alltid härligt att leta inspiration via sociala medier. Jag och så många fler föräldrar har hittat sin inspiration hos dagens drivna kvinna och hennes fantastiska Instagramkonto Barnrumsinspo. Här berättar grundaren hur hon hittat sin väg som entreprenör.

Hanna Melldén Sandmark driver aktiebolaget Melldén Sandmark där Instagramkontot Barnrumsinspo varje dag inspirerar människor hur de ska inreda sina barnrum. Hennes yrke är influencer och förutom sin Instagram så driver hon även en blogg och en Youtube-kanal. Hon säjer bland annat marknadsföringsplatser för andra företag på sina olika kanaler. Hon menar att hennes affärsidé egentligen inte är unik då det redan fanns flera inspirationssidor på Instagram när hon startade år 2013. Men hon kände dock att det fattades inspirationssidor om just barnrumsinredning och hittade således sin nisch.

Hanna bor i Halmstad tillsammans med sin man Johan och deras tre barn samt en hund. Hon är en jordnära kvinna som älskar vad livet har att erbjuda. Hon är engagerad i det hon tar sig för, pålitlig och motiverad. Hon är uppvuxen i en företagarfamilj och hade mycket hjälp av sin familj när hon startade igång sitt företag. Innan Hanna startade Melldén Sanmark arbetade hon också inom barnvärlden fast som förskolelärare. Hon har en 3,5 år lång utbildning som pedagog från Halmstads högskola. Hennes Instagramkonto startade hon under tiden hon var mammaledig med sitt första barn Henri, 6 år. När hon sedan gick tillbaka till arbetet efter ett års ledighet arbetade hon 100% och skötte företaget vid sidan av under två månader. Hon gick även ner i tid och arbetade halvtid innan hon i slutet av 2014 valde att satsa fullt ut på sitt företag och på så sätt även omskola sig till influencer. Därefter har hon fått ytterligare en son, pseudotvillingen Wilhelm, 5 år. Under 2018 föddes hennes tredje barn, dottern Isabelle. Eftersom hon var mammaledig under 2018 har många av framtidsplanerna legat på is. Men nu ser hon fram emot vad 2019 har att erbjuda.

Hela familjen Melldén Sandmark

”Min vision har alltid varit att driva företaget framåt och öppna nya dörrar via sociala medier.”

Grunden till att hon startade sitt företag är att hon gillar att öppna nya dörrar. Hon ville testa sin idé på sociala medier när hon insåg att det faktiskt gick att tjäna pengar där. Hennes roll i företaget är i stort sett alla roller. Under 2017 anställde hon sin första medarbetare. Hanna har dock tidigare haft svårt att lämna ifrån sig och delegera men har med tiden lärt sig. Som entreprenör är Hanna driven och vill hela tiden framåt. Hon brinner för att utvecklas och att hela tiden bli bättre på det hon gör. Hennes styrkor är att hon inte ältar misstag utan lever efter ordspråket ”gör om och gör rätt”. De motgångar hon möter försöker hon att inte gå ner sig i utan ser det mer som en erfarenhet. Framgång för Hanna är att hon som kvinna kan driva sitt egna företag och livnära sig på det hon har startat upp. Framgång för henne är också att kunna vara både företagare och mamma samtidigt.

En nyfödd liten Isabelle

”Jag tycker det jag gör är fantastiskt roligt och inspirerande.”

Att vara mamma till tre barn och samtidigt driva sitt företag kan ibland vara knepigt. Hanna har fått lära sig att hon inte kan hålla för högt tempo med sitt företag som hon kanske hade velat. Men hon försöker hela tiden att kombinera sin roll som både mamma och företagare. Under hennes graviditet med Isabelle mådde hon väldigt dåligt och fick då outsourca mycket av företaget. Men hon älskar att ha sina barn hemma och de stora barnen Henri och Wilhelm var knappast på förskolan de första åren. Hon har fått mycket tid med dem även om det ibland blev på bekostnad av att hon fick sitta uppe sena kvällar för att arbeta med företaget. Dock blev det lite för ohållbart i längden så hon försökte då hitta en balans till att vara mamma och företagare och dela upp tiden på dagarna bättre. Det resulterade i mer kvalitetstid med barnen utan att det blev en för stor stress med företaget. De fördelar som hon också ser med att vara företagare är att barnen har kunnat vara med överallt. Hanna har gjort många resor genom åren med företaget och då har barnen varit med. På så sätt känner hon att hon har haft mycket tid med sina barn under småbarnsåren. För Hanna har det varit otroligt värdefullt. Även att kunna planera sin arbetstid hur hon vill ser hon som en fördel. Med tanke på att hon arbetar med sociala medier som faktiskt aldrig sover så kan det ibland bli en nackdel då telefonen alltid finns till hands även när hon är ledig. Det kan då vara svårt att dra en gräns för när hon är ledig eller när hon arbetar eftersom det alltid är så tillgängligt med sociala medier. Men fördelarna väger ändå över i jämförelse med de nackdelar hon ser.

”Att man får jobba med något man själv har skapat och byggt upp är fantastiskt roligt.”

För Hanna är hennes karriär otroligt viktig. Det betyder mycket för henne att hon kan ha en försörjning på hennes intresse. Hon älskar även att hon kan nå ut till så många människor då sociala medier ger en sådan spridning. Men att vara influencer är dock ett yrke som många har haft svårt att ta till sig och hon får ibland kämpa med att bli tagen seriöst. Men Hanna ser bara positivt på utvecklingen som sker inom sociala medier och så länge hon har ett intresse och ett driv som influencer så kommer hon fortsätta. Självklart är det även viktigt att det finns ett intresse för henne och hennes verksamhet bland hennes följare som utgör grunden för hennes verksamhet. Det är också viktigt för henne att hon både kan vara mamma och ha en karriär samtidigt.

”Jag är så glad att jag kan visa mina barn att man både kan bolla föräldraskap med att driva företag.”

Hanna inspireras dagligen av många härliga kvinnor på Instagram. Hon inspireras av mammor som har byggt sitt varumärke via sociala medier men likväl mammor som bara är mammor och visar upp sin vardag på ett ofiltrerat sätt. Tack vare sociala medier så har Hanna fått träffa många människor som hon annars inte hade kommit i kontakt med. Det Hanna vill sända ut till andra mammor och kvinnor är att man ska testa sin idé om man tror på den. Man måste våga misslyckas för att vinna. Hanna tror verkligen på att sociala medier kan verka som en mötesplats för andra kvinnor som vill driva företag. Hon tror att det kommer öppna sig en helt ny värld av kreativa kvinnor bland annat genom sociala medier.

Hanna Melldén Sandmark

De tips Hanna vill ge dig som också vill starta eget företag är att du ska planera väl, hitta en idé som är unik som får dig att sticka ut i mängden. Hon menar även att du inte ska vara för hård mot dig själv utan se varje misstag som att du blir en erfarenhet rikare.

”Tro på dig själv, då klarar du allt!”

För att inspireras mer av Hanna och hennes verksamhet hittar du hennes Instagram här och även hennes blogg.