Tänk dig att bjuda hem dina vänner och familj på en middag. Tänk dig att få tillbringa tid med de du gillar allra mest. Människor du mår bra av och som du inspireras av. Tänk dig då att få duka middagsbordet med vackra tallrikar och keramik. Tänk vilken härlig start på en fantastisk middag. Gillar du vackert keramik lika mycket som jag gör? Då ska du fortsätta läsa om historien bakom det populära keramikföretaget PotterJo.

Johanna Hampf är kvinnan bakom det fantastiska varumärket PotteryJo. Johanna är bosatt i Stockholm tillsammans med sin man sedan 18 år och är mamma till tre barn; Aina, Rebecca och Mauris. Hon är en nyfiken, positiv och ödmjuk kvinna med ett starkt driv och passion för sitt företag. Johanna har alltid dragits till det vackra och är estetiskt lagd vilket syns tydligt i den skapandeprocess som hon har för att ta fram hennes produkter. Färg är för henne en viktig del i formspråket och hon berättar om en period i livet när allt målades i koboltblått och limegrönt från inspiration av Tricia Guild. De färgstarka produkterna och en vacker design blir således ett signum för PotteryJo.

Johanna Hampf

Johanna är uppvuxen i en liten by på landet i Norrbotten. Hennes uppväxt var fri vilket gjorde att hennes formspråk kunde utvecklas utan att dömas. Men Johanna har alltid haft ett genuint intresse för andra människor och ville redan som 16-åring prova på storstadslivet. Flytten gick till Stockholm där en rad olika konstnärliga utbildningar genomfördes. Siktet har alltid varit inställt på att en dag starta ett eget företag.  År 2011 blev det målet uppfyllt och PotteryJo föddes.

Johanna med sin färgstarka keramik

PotteryJo producerar keramik som skapar guldkant på tillvaron. Den vackra keramiken finns i en mängd olika färger och finns idag att köpa hos cirka 100 återförsäljare runt om i Skandinavien. Affärsidén kom till genom att Johanna saknade produkten på marknaden och såg att fler också gjorde det. Behovet på marknaden samt Johannas intresse för kreativt skapande blev starten för PotteryJo. Johanna började med att presentera affärsidén för familjen och vänner. Hon gjorde sedan en affärsplan och testade på så sätt sin idé. Först när hon såg att det fanns tillräckligt stort intresse sökte hon kapital för att starta igång företaget. Under den här tiden var Johanna även mammaledig med sitt andra barn. Med en familj på nu fyra personer tar det mycket tid så Johanna arbetade under de första fem åren halvtid med PotteryJo. Fram till mars 2018 var hon ensam i bolaget. Nu har hon en anställd medarbetare vilket enligt Johanna är det bästa hon har gjort. Att samtidigt vara mamma och ha en familj kombinerat med att driva företag menar Johanna är att allt hänger ihop. Enligt Johanna är det en utmaning men ack så viktigt att tillgodose behovet till återhämtning

 

”Det gäller att hitta en balans som gör att du blir ditt bästa jag för företaget, för dina barn och för livssituationen i sin helhet”

Innan Johanna startade PotteryJo så arbetade hon som PR-ansvarig och office manager på ett showroom för ett danskt märke. Det är erfarenheter som hon kan ta med sig in i sitt företagande. Hennes roll i PotteryJo är kreativt ansvarig. Hon har alltid älskat skapandeprocessen och att möta människors behov.

”Att jag var en entreprenör kom senare i processen och har nog inspirerats mycket av min man som drivit eget bolag”

Att vara entreprenör tycker Johanna är att ha friheten att njuta av livet samtidigt som hon gör det hon gillar; att skapa vackra ting. Samma sak tycker hon om att vara både mamma och entreprenör att barnen är en del av livet, så även arbetet och kärleken till dem bägge gör att allt hänger ihop. Framgång för Johanna är att kunna påverka människor positivt, att sprida kärlek och medmänsklighet genom att förgylla andras måltider. Fördelarna med att driva eget företag är att kunna bestämma själv hur dagen ser ut. Att ha friheten att bestämma. Johanna är en drivande och målande entreprenör – en visionär. Hon är även väldigt intuitiv, inkännande och rak. Det är hennes starka sidor inom entreprenörskapet. Men med företagande kommer även ekonomi, strategiarbete och mer långsamma och krävande processer med på köpet och det menar Johanna att hon inte är bäst på. Hon tycker att hon behöver bli bättre på att vara noggrann och att ha tålamod. Men det menar hon att man ändå måste ta sig igenom för att nå dit man vill. Det som driver Johanna är skapandet, kärleken till livet, till jorden och till vad den har att erbjuda. PotteryJo och Johannas framtidsplaner och visioner är att bygga ett långsiktigt bolag, tillsammans med människor för människor där vi ständigt lyssnar och känner av samtiden och möter behovet på ett tillfredsställande sätt.

Det viktiga med att driva företag och ha en karriär är att utvecklas och komma framåt samt att sprida positivitet. Johanna älskar sitt arbete och ser fram emot vad framtiden har att erbjuda. Men givetvis går det inte alltid att prioritera företaget när man har familj.

Barnen kommer ju först i alla situationer, men det är ju också så det ska vara, arbetet är inte på liv och död”

Motgångar är något vi alla har, enligt Johanna behöver vi dem för att komma vidare. Hon ser dem som ett lärande och något som genererar något gott i slutändan. Sen finns det ju såklart nackdelar med att driva eget bolag och det är ansvarsbördan – i slutändan är det bara hon själv som kan göra skillnad. Men det är ändå inget som hindrar eller hämmar henne i PotteryJo. När det kommer till att driva företag som kvinna är det inget som Johanna har stött på några problem kring. Visst har det funnits tillfällen då hon inte har blivit tagen på allvar men hon har alltid vetat vad hon kan, vad hon vill och att hon är minst lika bra som en man. Hon menar att det är bättre att man som kvinna bara gör det som driver henne istället för att prata om det.

Det som inspirerar Johanna är människor, naturen och livet. Hon älskar naturen, trädgårdsarbete, alla skapande processer, resor men även att vara ensam i skogen tycker hon är ett bra sätt att fylla på energin. Det Johanna vill sända ut till andra kvinnor och mammor som är intresserade av att driva eget företag är att vi formar våra egna liv, att vi kan om vi vill göra precis vad vi vill. Hon poängterar även att medmänsklighet är otroligt viktigt i allt vi människor gör. När hon tänker på framtidens kvinnliga entreprenörer så tror hon att vi kommer att bli fler och att vi kommer bli bättre på att stötta varandra.

Det finns så många olika sätt att leva ett liv. Vi behöver inte alla gå efter samma facit. Vad blir du lycklig av?”

Det Johanna vill förmedla till blivande kvinnliga entreprenörer är att gå på magkänslan, att tro på sig själv, att omge sig med människor som tror på dig. Att älska sig själv och se till att älska. Det är också viktigt att göra en ordentlig research, att ha en plan och hålla sig till den. Att vara uthållig och allra viktigast att vara ödmjuk. Hon tror på att inspirera fler kvinnor och mammor att vilja starta företag genom att visa att det går. Hon vill inspirera andra att tro på deras unika väg att gå.

 

 

Vill du fortsätta att inspireras av Johanna och hennes keramik kan du följa henne på Instagram eller besöka hennes hemsida.