Barninredning finns det en uppsjö av i olika former, färger och konstellationer. Men jag tror att de flesta av oss känner igen signalementet med den svarta och vita björnen. Ni vet de där förvaringspåsarna som nästintill finns i de flesta barnrum som cirkulerar på sociala medier. Och det var just via Instagram som resan för den svart-vita björnen började när dess kreativa skapare lade ut en bild som spred sig viralt och att till idag ha 120 000 följare på Instagram. Det här är berättelsen om Tellkiddos resa och kvinnan bakom idéen.

Tellkiddo drivs av Maria Sabbah som tillsammans med sin man startade företaget 2014. Maria var föräldraledig med första barnet och allt började med att hon hade läst en artikel som handlade om att barn ser kontraster bättre. Hon målade en svart och vit björn åt sin son. Hon tog en bild och lade ut på Instagram med lite hashtags sedan var resan igång. En annan aspekt som gjorde att Maria drog igång Tellkiddo var att hon ville kontrollera vilka kemikalier de hade hemma och ville ha så rena produkter som möjligt i sonens rum. Hon tyckte utbudet var för litet och skapade sig ett eget varumärke som idag gör barnrumsinredning, förvaringslösningar och dekorationer till barnrum.

Det välkända printet som blev startskottet för Tellkiddo

”Jag startade bolaget 2014 på min mammaledighet, men hade inte som mål att starta ett eget märke men följde efterfrågan efter första produkten.”

Maria Sabbah

Maria är 33 år gammal och är en driven, ivrig och professionell kvinna. Hon beskriver sig även som hjälpsam och har på resan med Tellkiddo hjälpt många nystartade företag att komma igång. Hon är mamma till två barn Sam som är 4,5 år och har varit med på hela resan med Tellkiddo och Micha som är 3 år. Hon är uppvuxen på Gotland, där familjen även bor idag, men har bott i Stockholm större delen av sitt vuxna liv. Hon har studerat på Bergs school of communication samt på Stockholms Universitet inom ekonomi och marknadsföring samt att hon i grunden är förpackningsdesigner. Innan sin första mammaledighet med Sam arbetade hon som projektledare på en mediabyrå i Stockholm där hon planerade marknadsstrategier. Hon tyckte arbetet var väldigt kul där hon hade mycket möjligheter och hade inte några planer på att inte gå tillbaka när föräldraledigheten var slut. Men Tellkiddo föddes och en ny resa påbörjades.

Maria och sönerna Sam och Micha

”När vår första son föddes insåg vi att vi ville förändra vårt liv, vi ville komma ur ekorrhjulet och få njuta av småbarnsåren.”

Under resans gång har Maria haft mycket hjälp av sin man, som också är delägare i Tellkiddo, då han arbetar som affärsutvecklare och har många år i branschen. Utöver det så har även Verksamt.se och Business Sweden varit till hjälp med att komma igång med bolaget samt även Instagram som bidrag till att företaget har kunnat växa så fort. Genom att generera trafik från Instagram så startade de sin första onlinebutik via Etsy. Efter en tid vågade de satsa pengar på att bygga en egen hemsida. Nu trycker de påsarna på ett tryckeri, men då under den första perioden så målade Maria alla påsar förhand vilket resulterade i cirka 2000 påsar och garaget fick agera lager. Idag har de ett externt lager utanför Stockholm. De är fortfarande ett litet team, bara Maria och hennes man, sedan tar de hjälp med lagerhantering och ekonomi. Det innebär att Maria kliver in i nästan alla roller som finns som egen företagare. Hon sköter framförallt marknadsföringen, vilket hon har 11 års erfarenhet av, samt produktutvecklingen. Medan hennes man besitter kunskaper inom immaterialrättsfrågor och arbetar med det operativa.

Maria målade de första motiven för hand på varje påse. Numera printas dem på ett tryckeri

Att vara mamma och egenföretagare ser Maria som positivt. De har oftast kunnat ha med sig barnen på hela resan med Tellkiddo, eftersom det är ett varumärke för barn. Barnen har varit en del av företaget sedan dag ett. Nu går de på förskolan och då kan de arbeta under den tiden och jobba undan på dagarna och sedan vara tillsammans med sina barn fram till läggningen. Sedan kan de fortsätta arbetet på kvällen igen. I perioder, framför allt när de är på olika mässor, kan det vara jobbigt att vara ifrån barnen så länge. Men oftast ser hon bara fördelar med att driva eget. Bland annat för att hon kan bestämma sin egna tid. Att kunna hämta barnen från förskolan tidigare eller att ge sig iväg på en spontanresa med barnen utan att behöva be om lov är några av fördelarna med att driva eget. Både Maria och hennes man är stolta över vad de har gjort för sina barn. Ett av deras mål var att kunna ge dem en uppväxt på Gotland vilket de har lyckats med.

”Att man gör allt för att vardagen ska gå ihop, för att alla i familjen ska må bra och för mig handlade det väldigt mycket om att inte tappa mig själv under småbarnsåren.”

Marias styrkor är att hon är självständig, orädd och naiv i vissa lägen där andra hade backat. Hon är en idéspruta och är duktigt på att starta igång idéer och projekt men har ibland svårt att driva dem ända in i mål. Hon måste därför ha en tydlig plan för att slutföra innan hon startar igång nästa projekt. Hon brinner för smarta lösningar och marknadsföring, vilket också passar för hennes roll i företaget som både marknadsförare och produktutvecklare. När det kommer till framgång så är hon inte så duktig på att mäta det. Däremot blir hon alltid väldigt glad när någon skickar en bild på barnrum där deras produkter finns representerade. Motgångar är, enligt Maria, något som ska lösas. En strategi som hennes man har överfört på henne är att alltid börja dagen med de tråkiga uppgifterna eller motgångarna för att sedan låta dagen övergå till arbete med de roliga uppgifterna. Det som är viktigt för Maria är att alltid göra det som känns rätt nu och i framtiden. Hon berättar om ett tankesätt som hennes syster har myntat som handlar om att man ska försöka göra saker som man kan vara stolt över när man sedan är 80 år gammal och tittar tillbaka på sitt liv.

En annan välkänd produkt är tygpåsarna

”Jag drivs otroligt mycket av känsla och energi, mår jag bra så jobbar jag så otroligt mycket mer effektivt.”

För Maria är det mestadels positivt att driva företag. Men ibland kan det vara ganska osäkert och tufft att vara sin egen chef. Hon poängterar vikten av att ha en hög disciplin. Det har även hänt att hon har stött på problem med att vara kvinna och företagare. Vid några tillfällen har hennes man tagit samtal där Maria inte har nått fram till mannen på andra sidan mötesbordet. Men så har det sett ut ibland även under hennes arbetsår som anställd och hon fick tidigt lära sig strategier för att nå fram med sina frågor eller sitt budskap för att bli lyssnad på. När hon tänker på sin framtida karriär så tar hon det med ro. Hennes arbetsliv kommer att bjuda på både glädje och utmaningar och Tellkiddo är fortfarande bara i början av sin resa. De mål och framtidsplaner som Maria har med företaget är att det ska bli ett etablerat varumärke och att de på ett hållbart sätt ska ta fram produkter för de allra viktigaste personerna – barnen.

Det som inspirerar Maria i hennes vardag är barnen och storstäder. Hon gillar kontrasterna mellan lugnet och storstadspulsen. Den inspirationen som hon vill sända ut till andra är att våga tro på sig själv och inte ge upp utan köra på. Om man tror på något tillräckligt mycket så går det. Men hon påtalar att det är ett hårt jobb att driva företag. Det är ingenting man startar och sedan struntar i utan man måste vara beredd på att arbeta hårt. Hon tror att nätverka med andra som har liknande erfarenheter är bra samt att man ska våga ta hjälp av andra och omge sig med människor som tror på idén. Att man heller inte ska vara rädd för att testa olika vägar och att göra misstag som man kan lära sig av. Hon tror också att det är en självklarhet att vi kommer att se fler kvinnor och mammor som startar egna företag i framtiden.

”Fråga andra om tips och råd, jobba med dem som tror på idéen. Följ magkänslan, den är oftast rätt. Hitta ditt sätt att jobba, alla är vi unika.”

Om du vill inspireras mer av Maria och hennes framgångssaga Tellkiddo så hittar du hennes Instagram här och även hemsidan.