Gillar du mode, design och plagg med bra passform? Som kvinna tycker jag det är roligt att klä mig i fina kläder och få känna mig feminin. När jag hittade Mayla Stockholm blev jag genast intresserad av plaggen och företaget som designar dem. Här följer storyn om kvinnan bakom Mayla Stockholm. Läs och inspireras av hennes väg från unga år till hur företaget vuxit idag.

Marlene Abraham heter kvinnan som driver Mayla Stockholm. Företaget designar och tillverkar kläder för en stylish kvinna mitt i livet. Marlene startade företaget 2010 i liten skala med produktion i Indonesien. Redan efter två år växte de ur fabriken och flyttade produktionen till Kina. Där fanns det mycket större möjlighet att utveckla kollektionen i form av både material och hantverk. Kollektionerna säljs genom egen concept store på NK i Stockholm samt via onlinebutik. På den internationella marknaden finns även återförsäljare. Visionen är att vara en integrerad del av varje stylish kvinnas garderob samt att utveckla hållbarhetsarbetet.

”Viktigast just nu är att produktionen är hållbar och att vi kan producera cirkulärt så mycket det bara är möjligt.”

Marlene Abraham

Sedan Marlene var 16 år har hon arbetat inom olika delar av modebranschen. Hon började som modell och reste och bodde mycket utomlands några år efter gymnasiet. I Paris arbetade hon som fitting modell för Hervé Leger, Celine och Kenzo och där fick hon en god insikt i hur en kollektion skapas. Därefter arbetade hon några år som grafisk formgivare. Hon har även studerat marknadsekonomi på IHM och grafisk kommunikation på Berghs. Hennes senaste arbete innan Mayla startades var att hon drev en multibrand store som sålde internationella designerplagg. Hon tyckte dock att det var svårt att hitta de rätta plaggen som inte var vare sig för överdesignade eller för dyra för den skandinaviska kunden. Hon ville ha plagg som hade bra passform med en enkel och intressant design i en fin kvalitet. Vändpunkten och starten för Mayla kom under finanskrisen då en av Marlenes märken gick i konkurs och inte kunde leverera. Hon använde konkursens startkapital och tog med sig hela familjen till Indonesien och började leta material och fabriker under två veckor.

Från Mayla Stockholm lookbook SS19

”Det var en enorm utmaning och hade jag inte lyckats komma igång då är det tveksamt om jag hade startat Mayla Stockholm.”

Marlene är en driven, kreativ och lösningsfokuserad kvinna. Hennes styrkor är att hon vet vad hon vill skapa och försöker göra det kompromisslöst. Hon brinner för att förverkliga sina kollektioner på ett hållbart sätt. Marlene är gift med en engelsman sedan 16 år tillbaka och de har två barn; dottern Kayla 13 år och sonen Malcolm 2 år. Kayla vara bara 4 år gammal när Marlene startade Mayla. Hon har alltid varit med och besökt fabrikerna och är van vid långresor. Idag går hon i högstadiet och har inte lika lätt att följa med på resorna. Men hon är väldigt engagerad i företaget och har designat några av printen på tygerna. Marlene tycker det är en fördel att kunna ha med sig familjen på alla jobbresor, något som hon verkligen har kunnat göra. I övrigt går barnen i skolan och på förskolan så det är inga konstigheter att driva företaget på dagarna, utöver resorna. Marlene gillar även möjligheten av att själv kunna styra över sin tid. Drivkraften med att vara entreprenör är inte att tjäna så mycket pengar som möjligt, vilket Marlene ibland kan se som en svaghet. För henne är det viktigast att vara lycklig, det är framgång för Marlene. När motgångarna kommer försöker hon tänka positivt och hitta nya möjligheter.

Kayla och Malcolm

För Marlene är karriären viktig i form av att det är viktigt att ha något att göra. Hon tycker det är viktigt med ett syfte. Ibland kan det vara svårt att få tiden att räcka till både till företaget och familjen, men hon antar att det ser likadant ut i familjer som har en heltidsanställning. Hon tycker det är spännande och roligt att driva eget företag samt att det är fyllt med möjligheter. Hon vill fortsätta utveckla Mayla Stockholm och driva det vidare. Givetvis finns det även nackdelar som Marlene ser. Bland annat är man aldrig ledig när man driver eget företag. Det kan även bli lite för mycket att göra periodvis samt att ekonomin inte hänger med.

Marlene i en stylish outfit

”Jag har alltid gillat att ha mycket att göra och blir lätt uttråkad. Därav måste jag också göra något som intresserar mig.”

Det som inspirerar Marlene är resor, gamla filmer och modetidningar. Hon vill inspirera andra kvinnor och mammor att våga starta eget företag. Hon tycker man ska våga att prova olika saker tills man hittar det man trivs med. Somliga passar som egna företagare medan andra passar bättre som anställda. Hon tror också på att dela med sig av sina erfarenheter. Det hon vill tipsa dig som drömmer om att starta eget företag är hålla i kostnaderna och växa organiskt. Om det inte fungerar direkt, ge inte upp om du verkligen tror på din idé.

Familjesemester

Om du vill inspireras mer av Marlene och hennes företag hittar du henne på Instagram eller på hennes hemsida och onlinebutik