Vi utsätts dagligen för strålning och dess negativa effekt. Utvecklingen går framåt och många fler barn som växer upp idag använder mobiler lika tidigt som de lär sig att krypa. Mina egna barn är inget undantag och det känns egentligen ganska skrämmande vad vi utsätter dem för.  Ett företag som har gjort ett statement kring detta och tagit strålningsfritt till högre höjder, både när det gäller säkerhet och design, är Happiears. Läs om affärsidén och hur allt började för kvinnorna bakom företaget.

Happiears drivs av Therese Norman och Anna Bastling. Två mammor från Saltsjöbaden som står för hälsa och säkerhet i modern tappning. Deras produkt de säljer är strålningsfria hörlurar och på sikt vill de även utöka sortimentet med andra strålningsfria produkter. Deras mål är att få upp ögonen för strålningen och dess negativa effekter och samtidigt inkludera produkten i en snygg och trendig detalj. De vill att budskapet ska nå ut till kunderna utan att använda skrämselpropaganda som andra länder har gjort.

”Vi vill att man ska välja oss och våra produkter för att de är lika snygga, om inte snyggare än andra produkter och att de är säkra för hälsan.”

Therese & Anna

Bakgrunden till Happiears är att både Therese och Anna har barn och ser hur mycket de använder sina telefoner. Det är stor skillnad på hur telefonanvändandet ser ut idag jämfört med när de växte upp. De tyckte inte det kändes bra att deras och andras barn utsattes för så mycket strålning. Allt började under en parmiddag där både idén och namnet kläcktes. Produkten som de säljer fanns inte på den svenska marknaden så saken blev klar ganska direkt för dem. De startade sedan ett aktiebolag i maj 2018 och fick hjälp av en grafisk formgivare med att skapa loggan. De byggde upp en hemsida med tillhörande webbshop och ett konto på Instagram och Facebook. Happiears är något som de båda två kan stå för och de tyckte produkten var viktig. De driver sitt företag med en passion för sina egna och andra barns säkerhet i främsta rummet.

Grundarna bakom Happiears

Innan Happiears startades arbetade Therese inom databranschen. Hon skolade om sig till hälsopedagog 2005 och driver vid sidan av Happiears även ett eget bolag inom träning och massage. Hon brinner för hälsa och friskvård med allt från träning, mat, miljö, strålning och sömn. Anna har även hon ett brinnande intresse för hälsa och friskvård. Hon har en bakgrund inom anläggningsbranschen med miljö- och arbetsmiljöfrågor. Hon har en kandidatexamen i geografi från Stockholms Universitet med inriktning på miljöfrågor. Hon har även studerat till näringsterapeut och driver sin egen praktik vid sidan av Happiears. Therese och Anna träffades när de båda var föräldralediga; Therese med dottern Amanda och Anna med dottern Lea. Anna har dessutom två barn till; Stella och Elias. Genom deras delade intresse för hälsa och friskvård föddes Happiears.

Att driva företag och samtidigt ha barn tycker de är både roligt och utmanande. Det är en fördel att ha eget företag och kunna arbeta en del hemma. Även flexibilitet och tillgänglighet är faktorer som de ser som positiva med att driva företag och samtidigt vara förälder. De delar 50/50 på aktiebolaget och på arbetsuppgifterna. För Therese är det viktigt kunna påverka och bestämma hur och när hon ska arbeta och anpassa tempot efter hennes energi. Anna tycker det är härligt att ha möjligheten att vara närvarande för barnen samt friheten att själv kunna välja arbetstider. Dock medger hon att det ibland kan bli splittrat och att tiden blir knapp. Hon tror på att strukturera upp arbetet för att vara mer effektiv.

Som entreprenörer och egna företagare drivs de av nyfikenhet samt att de båda brinner för att hjälpa andra till ett bättre välmående. De är inte rädda för att dra igång nya projekt eller för att testa nya saker. Therese styrkor som egen företager är att hon är noggrann på det hon gör och är duktig på att förvalta. Hon är mindre bra på försäljning samt har ibland svårt att se nya lösningar. Annas styrkor är att hennes öppenhet och nyfikenhet. Svagheterna är att hon inte är någon säljare i grunden och att entreprenörskapet är helt nytt för henne.

”Men tryggheten av att vi är två, jag och Therese, är väldigt viktig för mig. Att vi gör detta tillsammans.”

Deras produkt är ny på marknaden och det gör att det är svårt att nå ut och marknadsföra. Marknaden vet inte om at de behöver en sådan produkt ännu. En annan styrka som Therese och Anna har då är att de är envisa och har ett gemensamt intresse kring att vilja sprida sitt budskap om produktens säkerhet mot strålning. De är måna om att kunderna ska vara nöjda. En annan sak de är måna om är att de vill vara ett hållbart företag. De använder till exempel inte plast i sina förpackningar utan den första var i miljökompenserad papp. De vill att man ska kunna återanvända förpackningen och förvara hörlurarna i så den nya förpackningen de har tagit fram är i aluminium.

Therese Norman

Anna Bastling

Karriärmässigt är det viktigt för Therese att känna att hon bidrar till samhället. Karriären är även viktigt utifrån ett självförverkligande – att vara bra på det hon gör. I hennes bolag inom träning och massage, som oftast är ett kvinnoyrke, har hon aldrig stött på problem med att vara kvinna och driva företag. Dock tycker hon att det är svårare att komma fram som kvinnlig företagare med deras strålningsfria hörlurar. Ämnet strålning och elektronik ligger mer männen varmt om hjärtat. Hon kan ibland känna stress att få ihop livspusslet med familjen och samtidigt leta nya kunder till Happiears. För Anna ser det lite likadant ut – hon vill att karriären ska gå i samklang med hennes övriga liv. Arbetet får inte ta över, utan det ska vara en naturlig och stimulerande del av hennes liv. För både Therese och Anna är det viktigt att kunna leva på sitt företag.

Happiears strålningsfria hörlurar

”Framgång är att kunna leva på sin dröm och ha roligt på vägen.”

De inspireras av människor som går deras egen väg och som står upp för sig och sitt. Även bilder och texter får inspirationen att flöda. De tycker de är goda förebilder, vilket är viktigt för dem. Till dig som också vill starta eget företag vill de förmedla att du ska tro på din idé och låt ingen annan stoppa dig att förverkliga din dröm.

”Vi har bara ett liv. Gör det som gör dig lycklig!”

Happiears är ett ungt, nystartat företag med framtiden för sig. Vill du veta mer om deras produkt och inspireras – följ dem på Instagram och kika in på deras hemsida med tillhörande webbshop.